Parivartan

Kennishoes voor de zelfstandige professional

 

Verklaring/toelichting naam:


In het kader van mijn MBA studie, ben ik in 2007 met een aantal medestudenten afgereisd naar India waar we onderzoek deden naar kritieke succesfactoren van ICT-offshoring. Een bezoekje aan de Taj Mahal (zie foto) hoorde daar natuurlijk ook bij.


In India heb ik destijds kennis gemaakt met ‘Parivartan’, wat letterlijk ‘veranderen/transformeren’ betekent. 


Daar waar de Indiërs eerder voornamelijk vanwege hun goedkope arbeidskrachten werden ingehuurd, is dat inmiddels sterk veranderd. Vanwege hun drive en besef om steeds meer toegevoegde waarde te bieden aan hun klanten, had het bedrijf (HCL) waar wij op bezoek waren zich getransformeerd naar een volwaardige strategische business partner van hun klanten. Wat ik daar gezien en beleefd heb, is voor mij nog steeds een enorme inspiratie. Het veranderen cq. transformeren staat ook bij mijn dienstverlening, gericht aan zelfstandige ondernemers, centraal. Het woord Parivartan en de betekenis daarvan is mij altijd bijgebleven, mede gezien waar ik mezelf op wil focussen is de reden dat ik er voor gekozen heb dat als handelsnaam te gebruiken. 


"If you don't change, you die", was een uitspraak die tijdens onze interviews regelmatig aan bod kwam. Daarmee werd aangegeven dat de wereld om ons heen continue in beweging is en dat die zich niet aanpast aan ons maar dat juist wij ons moeten aanpassen. Degene die dat niet doen of onvoldoende zullen uiteindelijk hun klanten verliezen en spreekwoordelijk ter zielen gaan.

  

Een ander belangrijk aandachtspunt is dat het tegenwoordig geen "volume game" maar steeds meer een "value game" is. Als iedereen hetzelfde levert en zich niet onderscheid ten opzichte van zijn concurrenten dan is uiteindelijk alleen nog maar de prijs het verschil. Maar op het moment dat je toegevoegde waarde meer is dan die van anderen, dan is het kostenaspect nauwelijks nog een issue. Omdat de Indiërs zich getransformeerd hadden naar een strategische businesspartner bestonden hun diensten veel meer uit hoogwaardig advies wat                                                     veel meer waarde opleverde voor de klant dan eenvoudigweg data verwerken, want dat kan 'iedereen'.

De schakels:


Het logo symboliseert schakels die met elkaar verbonden zijn. Hierdoor ontstaat een eenheid; zijnde de verbinding, in de diverse onderdelen (schakels) waar je als zelfstandig ondernemer mee van doen hebt. 

De twee kleuren hebben betrekking op enerzijds de delen t.a.v. de persoon (de ondernemer) en anderzijds de delen van zijn/haar bedrijf en alles wat daar mee te maken heeft. In beide gevallen 4 schakels per kleur, die de 4 p’s van mijn werkwijze vertegenwoordigen. 




De Pay-off behorende bij het logo geeft kort aan waar Parivartan voor staat. Er zit echter nog een diepere laag achter.


Kennis: een meervoudige betekenis in de zin van: leren, ontwikkelen en kennis overdragen. Maar ook een kennis in de vorm van een vriend/bekende die deel uitmaken van het Parivartan netwerk.


Hoes: eveneens een meervoudige betekenis in de zin van: Limburgs dialect voor huis (Ik woon en werk in Limburg en ben er geboren en getogen), verzamelplaats, thuisbasis. Maar ook hoes in de zin van bijvoorbeeld een LP-hoes, wat gekoppeld kan worden aan een soort van schil, imago en branding.


Zelfstandige professional: een verbijzondering van de zzp-er. Ik vind dat beter klinken, meer recht doen aan de persoon/ondernemer en zijn/haar professie en legt tevens meer mijn focus op de zakelijke dienstverlening.